Hva bør du vite om naturlige søtningsmidler?

Alle naturlige søtningsmidler er sukkeralkoholer med unntak av Stevia 

Sukkeralkoholer/Polyoler

Sukkeralkoholer er en gruppe stoffer som opptrer i naturen. Kjemisk sett har de likheter med både sukker og alkohol, men på tross av navnet, er de ingen av delene. Det er en gruppe søtningsmidler som i mindre grad nedbrytes til sukker i fordøyelsessystemet. Det kan f.eks. være lange kjeder av fruktose som ikke blir nedbrutt. Litt opptas og omtales som ” net carb”/netto karbohydrater.

Sukkeralkoholene blir bare delvis absorbert i tynntarmen. De går derfor videre til tykktarmen, hvor de brytes ned av bakterier som produserer fettsyrer og gasser. Disse fettsyrene tas opp i kroppen som energi. Gassene kan gi magesmerter og luftplager, i tillegg til at den fiberlignende effekten kan gi en lakserende effekt. Det er store individuelle forskjeller i følsomhet for denne effekten, og det avhenger ikke minst av mengden man inntar. Barn tåler de dårligere enn voksne.

Gir Polyoler blodsukkerstigning?

Sukkeralkoholer gir blodsukkerstigning, hvor mye er avhengig av type. Selv om de er mye sunnere enn sukker kan de være effektive vektstoppere. Mange av dem er også fremstilt i laboratorier.  F. eks Sorbitol er kunstig framstilt selv om det finnes naturlig i mange frukter og bær.

Hva er GI?

Glykemisk Indeks som sier noe om hvor raskt mat som inneholder karbohydrater påvirker blodsukkeret. Denne tabellen viser GI isolert sett, men du må huske på at det er hvordan hele måltidet/retten er satt sammen som påvirker blodsukkerstigningen. Fiber og fett senker GI.

Her er link til GI liste. Du kan også lese mer om GI på Fedon Lindberg sin side

Glukose har en GI på 100, som er maks.

  • Maltitol: Hvor høy GI er i Maltitol  er veldig avhengig av hvilken av de mange typene det er fra  36-53
  • Xylitol 13,
  • Isomalt 9
  • Sorbitol
  • Lactitol 6
  • Tagatesse  7,5
  • Tagatose 2
  • Erythritol (Sukrin) 0,
  • Mannitol 0

(Kilde: http://www.mendosa.com/netcarbs.htm)