Søtningsmidler

Hva er det egentlig som er så farlig med sukker?

Vi spiser i snitt minst 30 kilo sukker hvert år. Det tilsvarer 600 flasker med brus, eller 6000 brødskiver med sjokoladepålegg. Her ser du en forenklet oversikt over hvordan sukkerinntaket vårt ser ut pr år.Bildet er hentet fra forelesningen til Birger Svihus under LHL konferanse: «Hvilken rolle har karbohydrater i kostholdet» Se foredraget her. Svihus er professor i ernæring ved Universitetet for miljø- og biovitenskap.

kilder til sukker

Raffinert hvitt sukker er et produkt uten viktige næringsstoffer! Det har kun tre egenskaper: Det er tomt brennstoff for kroppen, i store mengder er det konserverende, og det gir søtsmak. WHO har utpekt sukker til en av de verste helsefiendene vi har sammen med blant annet tobakk og alkohol.  SUKKER = TOM ENERGI. Heldigvis finnes det bedre alternativ!

Her ser du en oversikt over søtningsmidlene som jeg liker best:

 

Sukrin/Sukrin melis/Sukrin Gold/Sukrin+ 

sukrin+

«Sukrin» er et naturlig sukkeralkohol som finnes blant annet i frukt og sopp. Det gir ingen kalorier, blodsukkerstigning eller insulinøkning. Selv om man er sensitiv for sukkeralkoholer tåler man ofte sukrin.

«SukrinMelis» er Sukrin i finmalt form. SukrinMelis har samme bruksområder som vanlig Sukrin, men  løser seg lettere opp. Sukrin Gold er et fint alternativ til brunt sukker og Sukrin+ er en blanding av Sukrin og Stevia.

Utvalgte Sukrin produkter selges i utvalgte dagligvare butikker som ICA og MENY. Helsekost pleier å ha et bra utvalg.

Tagatose
Tagatose er et naturlig søtningsmiddel med veldig lav GI og 60% mindre kalorier enn sukker. Tagatose blir utvunnet av laktose, som vi finner i meieriprodukter. Det endelige produktet inneholder imidlertid ingen spor av laktose og er derfor 100%  laktosefritt. Tagatose har 92% av søtsmaken til vanlig sukker. Kun 15-20 % av Tagatose blir tatt opp  i kroppen, og det har derfor veldig liten påvirkning på blodsukkeret og insulinnivået. Tagatose har en glykemisk indeks på 2. Tagatose brukes blant annet i syltetøy og sjokoladepålegg.  Det gjør også nytte for seg i fordøyelsen, fordi det har en prebiotisk effekt. Dvs at den fremmer vekst av de “gode” bakteriene og hemmer de dårlige bakteriene i tykktarmen. Ved stort inntak kan også dette føre til «magetrøbbel».

Et produkt basert blant annet på tagatose er «Tagatesse»:

tagatesse

Tagatesse er ikke et rent tagatose produkt, det inneholder like mye Isomalt som tagatose. (39.9%) Isomalt er et sukkeralkohol som tas opp i kroppen. På produktet står det at Tagatesse har en  GI på 7,5.

FOS

FOS

FOS (Fructooligosakkarider)  forekommer naturlig i bl. a. jordskokk, løvetannrøtter og rosiner. FOS stimulerer veksten av «snille» tarmbakterier, og har en søt smak. Begynn forsiktig første gang du bruker FOS, (1-2 teskjeer) FOS regnes som et fiber, og har gode bakeegenskaper ved  at det gir fylde og konsistens. FOS er et ufordøyelig karbohydrat og lite tas opp i kroppen.

Stevia

steviosaStevia er en urt med en utrolig søtsmak. Dens evne til å virke søtende er beregnet til å være mellom 70 og 400 ganger høyere enn for hvitt sukker. Stoffet steviosid i stevia har en mild, lakrisaktig smak. Noe av det som gjør stevia så interessant er at det til forskjell fra andre naturlige søtstoff er helt uten kalorier og vil derfor ikke medføre økte blodsukkerverdier. Det vil heller ikke fungere som næringsstoff for bakterier og gjærsopper i fordøyelsessystemet, slik de fleste andre naturlige søtningsmidlene gjør.

Det finnes etterhvert mange Stevia produkter på markedet, Blant annet steviasuketter, Stevia essens på flaske med ulike smakstilsetninger som vanilje og toffee, og ren stevia.

————————————————————

HVA BØR DU VITE OM NATURLIGE SØTNNGSMIDLER?

Denne type søtnigsmidler (og som nevnt over, men med unntak av Stevia) kalles for sukkeralkoholer. Sukkeralkoholer er en gruppe stoffer som opptrer i naturen. Kjemisk sett har de likheter med både sukker og alkohol, men på tross av navnet, er de ingen av delene. Det er en gruppe søtningsmidler som i mindre grad nedbrytes til sukker i fordøyelsessystemet. Det kan f.eks. være lange kjeder av fruktose som ikke blir nedbrutt. Litt opptas og omtales som ” net carb”/netto karbohydrater.

Sukkeralkoholene blir bare delvis absorbert i tynntarmen. De går derfor videre til tykktarmen, hvor de brytes ned av bakterier som produserer fettsyrer og gasser. Disse fettsyrene tas opp i kroppen som energi. Gassene kan gi magesmerter og luftplager, i tillegg til at den fiberlignende effekten kan gi en lakserende effekt. Det er store individuelle forskjeller i følsomhet for denne effekten, og det avhenger ikke minst av mengden man inntar. Barn tåler de dårligere enn voksne.

Gir Polyoler blodsukkerstigning?

Sukkeralkoholer gir blodsukkerstigning, hvor mye er avhengig av type. Selv om de er mye sunnere enn sukker kan de være effektive vektstoppere. Mange av dem er også fremstilt i laboratorier.  F. eks Sorbitol er kunstig framstilt selv om det finnes naturlig i mange frukter og bær.

  • Maltitol: Hvor høy GI er i Maltitol  er veldig avhengig av hvilken av de mange typene det er fra  36-53
  • Xylitol 13,
  • Isomalt 9
  • Sorbitol
  • Lactitol 6
  • Tagatesse  7,5
  • Tagatose 2
  • Erythritol (Sukrin) 0,
  • Mannitol 0

(Kilde: http://www.mendosa.com/netcarbs.htm)

Hva er GI?

Glykemisk Indeks som sier noe om hvor raskt mat som inneholder karbohydrater påvirker blodsukkeret. Denne tabellen viser GI isolert sett, men du må huske på at det er hvordan hele måltidet/retten er satt sammen som påvirker blodsukkerstigningen. Fiber og fett senker GI.

Her er link til GI liste. Du kan også lese mer om GI på Fedon Lindberg sin side

Glukose har en GI på 100, som er maks.