Bake

Her kan du se et utvalg av typiske bakeingredienser som du kan bruke i stedet for mel/ korn. Se også under fortykningsmiddel for flere produkter som vil forbedre konsistensen på bakst og sauser.

 Pofiber:
Pofiber
Pofiber er fiber fra potet og er nøytral i smak, lukt og farge. Det inneholder 70% kostfiber som binder mye væske. Egner seg godt til panering. (Til panering går det også fint å bruke finknust baconsvor)

Næringsinnhold/100 g: 300/75 kcal, protein 5 g, karbohydrater 12g, fett <0,5g, kostfiber 70g.

Fås på helsekost eller www.allergimat.no blant annet.

Bakepro:
Bakepro
Bakepro er et myseprotein utviklet for å kunne bake med. Tåler varme opptil 200grader. Bytt ut ca 25% av de tørre ingrediensene i matlagingen med Bakepro.

Næringsinnhold/100 g: 372 kcal, protein 80 g, karbohydrater 4g, fett 4g.

Fås på helsekost eller F.eks www.gymgrossisten.com

Glutenmel:
glutenmel
Gluten er et protein som finnes i de vanlige kornsortene, særlig i hvete, og som gjør at deigen blir elastisk. Glutenmel hjelper deg å få god konsistens på dine brød selv om de er svært grove.

Næringsinnhold/100 gr: Karbohydrater 20 gr. Svært proteinrikt: ca 75g.

Fås på helsekost.

Sukkerroefiber:

Sukkerroefiber fås i fint og grovt. Fiber fra sukkerroer som brukes som tilsetning i brød og bakeverk for å få opp fiberinnholdet. 70% kostfiber. Sukkeroefiber er rimelig.La det svelle litt i røra/væske for å få de mykere. Grovrevet sukkeroefiber har en litt søtlig smak som minner om brød.

Næringsinnhold/100g: 3,5 karbohydrater.

Fås på helsekost.

Fiberhusk:
Fiberhusk
Fiberhusk er pulverisert loppefrøskall (psylliumfrøskall) Disse inneholder rikelig med vannløselige fibre som trekker til seg væske og sveller. Brukes i små mengder. Kan fort gi en svampete/ gummiaktig konsistens, så pass på. Fås i de fleste velassorterte dagligvarebutikker.

Linfrø:
Linfrø
Linfrø brukes ofte i lavkarbobakst, og fås på vanlige dagligvarebutikker. Ikke kjøp ferdigmalte linfrø, de er kun fyllstoff. Fettsyrene i linfrø er supergunstige, men når de er ferdig malt harskner de svært lett. Mal dem selv om du vil ha næringsstoffene bevart.  Kan males på en kaffekvern, bare ikke bruk den til kaffe etterpå. Hvis du bruker frøene hele har de en god effekt på fordøyelsen.

Mel lagd av nøtter
mandelmelAlle nøtter kan lages til mel ved å kjøre de lenge i food processor. Karbohydratinnholdet i nøtter varierer, så pass på.  Paranøtter og mandler er eksempler på nøtter det er lite i. Paranøtter vil bli til paranøttsmør hvis du kjører det lenge nok. Vil du ha sunnest mulig nøttemel så bløtlegger du nøttene ca 1 dag i forkant av bruk.

Det finnes flere typer nøttemel på markedet, blant annet peanøttmel, sesammel,flere typer mandelmel med mer. Mandelmelet til Funksjonell Mat har et redusert fettinnhold, noe som er med på å gi det bedre holdbarhet enn malte mandler. Mandelmelet suger til seg mer væske enn hjemmemalte mandler. Fås på helsekost.

Næringsinnhold i fettredusert mandelmel:

Næringsinnhold/100 g: 293 kcal, protein 40 g, karbohydrater 8g, fett 11g, kostfiber 33g.

Tips: Oppbevar hjemmemalte mandler og alle nøtter i tette poser i kjøleskapet, da får de en mye lengre holdbarhet.

Kokosnøttmel
coco

Cocos kokosnøttmel er pulverisert fiber av kokosnøttkjøtt. Det har en søtlig smak og brukes i relativt små mengder da det suger til seg mye væske. Denne typen er ”rå” , altså ikke varmebehandlet, og derfor er  mange næringsstoffer bevart. Fås på helsekost.

Kokosmasse: Kokosmasse har en grovere konsistens enn kokosnøttmel. Kokosmasse varierer noe med tanke på karbohydratinnhold.

Vaniljepulver
vaniljepulver

Vanilje fremstilles av vaniljestenger fra vaniljeorkideer. Vanlig vaniljesukker inneholder kunstig vaniljearoma (vanillin), sukker og stivelse. Det er lettere å bruke enn å skrape ut frøene av en vaniljestang, men kanskje ikke like fantastisk. Men det gir en god smak til smoothies, kaker og desserter. Fås på helsekost.