Få bedre helse og mer energi

Svært mange oppnår helsefordeler når de legger om kosten og reduserer karbohydrater. Typiske eksempler er:

  • Overskudd og energi
  • Vektnedgang/ vektregulering
  • Bort med søtsug og overspising
  • Stabilt blodsukkeret
  • Bedre appetitt regulering
  • Bedring eller forebygging av mage/tarm problemer
  • Bedre matintoleranse
  • Bedring/fjerne betennelsessykdommer (som fibromyalgi)
  • Gjenoppretting en naturlig hormonbalanse

Få økt livskvalitet, bli sunnere og slankere.blonde

  • Med fokus på naturlig mat og stabilt blodsukker får du resultater ved å spise mindre karbohydrater på en sunn måte.
  • Mye forskning støtter at mindre inntak av karbohydrater fungerer godt for vektreduksjon. I statens anbefalinger sies det at man kan gå ned i vekt med mindre kalorier i kosten. Metoden kan være enten en fettredusert diett og/ eller en karbohydratredusert diett. (Ref: IS 1735)
  • Jeg har prøvd ALT, og reduksjon av karbohydrater var eneste metoden som ga meg muligheten til å øke livskvaliteten min på en enkel og behagelig måte.

FOR krevende?

Å legge om kosten kan være veldig krevende, og det krever selvfølgelig litt innsats. Mange tror kanskje at det er viljestyrke det trengs størst mobilisering av, det er ikke riktig. Det som kreves er først og fremst litt ekstra tid og vilje til å sette seg inn i filosofien og være villig til å planlegge.

Hvis du fokuserer på naturlig, ren mat, spiser minst mulig bearbeidet så legger du et godt grunnlag for bedre helse. Dette kalles for et paleo kosthold eller steinalderkosthold. I en striks paleo tankegang spiser man ikke meieriprodukter, men vil du så kan du.

Hva er ketose? 

Hvis du har behov for vektreduksjon og best mulig helse raskest mulig så kan du prøve ketogen kost/ ketose. Ketose bør brukes på en sunn måte gjennom variert kost og fokus på inntak av de rette næringsstoffene:

Ketogen kost er kjent for å føre til vektnedgang, redusere og fjerne apetitt. Når du er i ketose etterlignes kroppens reaksjoner på faste, men du spiser fortsatt mat. Med ketosen følger et overskudd av energi, et mindre matinntak, lite sult og  ikke behov for søtt. Kroppen bruker fett som brennstoff i stedet for sukker. Forskning viser at hjernen trives svært godt på ketoner. Kroppen lager gjennom en prosess som heter glukogenese det lille sukkeret kroppen trenger selv:

Les mer: 

Å være i ketose er en tilstand hvor du setter kroppen din på alternativt drivstoff: karbohydrater brytes ned til sukker i kroppen din og dette er kroppens foretrukne drivstoff. Hvis kroppen ikke får nok sukker har den en forsvarsmekanisme: Fett. Når du er i ketose bruker kroppen fett som energi:

Ketogen diett betyr at du spiser mat som fremmer ketose i kroppen din. Ketose er kjent for å føre til vektnedgang, redusere og fjerne apetitt. I ketose etterlignes kroppens reaksjon på faste, men du spiser fortsatt mat. Dette fører til at du får et stort overskudd av energi og hvis du spiser mindre enn hva kroppen din trenger vil den enkelt ta resten av fettet fra dine egne fettlagre. Man kan fint være i ketose uten å gå ned i vekt. Men du blir fort mett når du lever på fett, så det er naturlig å spise mindre. Du får heller ikke blodsukkerstigning i det hele tatt, hvilket betyr at man unngår falsk sultfølelse og blodsukkerfall.

Et ketogent måltid kan gjerne se slik ut: Dette er min dobbel quaterpounder burger med cheddarost og annet digg tilbehør. NAM.

13«Under behandlingen synker blodsukkeret og kroppen går over til fettforbrenning. Når fett forbrennes produserer leveren ketonlegemer (ketoner). Hjernen bruker ketonlegemer som energikilde i stedet for glukose (sukker). Vi sier da at pasienten kommer i ketose.                                                                               (Fra brosjyre om ketogen diett fra Oslo Universitetssykehus)

Kroppen trenger makronæringsstoffene sine. Derfor fungerer det ikke å bare kutte ut karbohydrater. Du må spise vanlig mengde protein og du må erstatte karbohydrater med fett. Vanligvis kommer man i ketose ved å spise under 20 gram karbohydrater til dagen. Så lenge du spiser protein vil dette spare på musklene dine, til forskjell fra en faste for eksempel. Det tar ca 1-2 dager fra du legger om til ketogen kost til du vil merke at du kommer i ketose.

Metoden er vitenskapelig bevist og empirisk dokumentert fra mange hold. Siden 1920 har ketogen diett vært i bruk som metode for å forhindre epilepsianfall, og Oslo Universitetssykehus har gitt ut flere brosjyrer for hvordan de behandler barn og unge med ulike varianter av ketogen diett.

Jeg har svært lang erfaring med ketogent kosthold. For meg er det velegnet som en livsstil. For andre er det en grei metode for livsstilsendring eller en kick-start. Jeg har skrevet mye om ketose på bloggen. For mer info søk etter» ketose» i søkeboksen på venstre side eller trykk på «Ketose» i kategoriskyen i menyen.