Ketose/ Ketogen kost

Hva er ketose? Ketose er fett som drivstoff i stedet for sukker. 

Ketogen kost er kjent for å føre til vektnedgang, redusere og fjerne apetitt. Når du er i ketose etterlignes kroppens reaksjoner på faste, men du spiser fortsatt mat. Med ketosen følger et overskudd av energi, et mindre matinntak, lite sult og  ikke behov for søtt. Kroppen bruker fett som brennstoff i stedet for sukker. Forskning viser at hjernen trives svært godt på ketoner. Kroppen lager gjennom en prosess som heter glukogenese det lille sukkeret kroppen trenger selv:

Les mer: Fettforbrenningen er nøkkelen til vektnedgang! 

Å være i ketose er en tilstand hvor du setter kroppen din på alternativt drivstoff: karbohydrater brytes ned til sukker i kroppen din og dette er kroppens foretrukne drivstoff. Hvis kroppen ikke får nok sukker har den en forsvarsmekanisme: Fett. Når du er i ketose bruker kroppen fett som energi:

Ketogen diett betyr at du spiser mat som fremmer ketose i kroppen din. Ketose er kjent for å føre til vektnedgang, redusere og fjerne apetitt. I ketose etterlignes kroppens reaksjon på faste, men du spiser fortsatt mat. Dette fører til at du får et stort overskudd av energi og hvis du spiser mindre enn hva kroppen din trenger vil den enkelt ta resten av fettet fra dine egne fettlagre. Man kan fint være i ketose uten å gå ned i vekt. Men du blir fort mett når du lever på fett, så det er naturlig å spise mindre. Du får heller ikke blodsukkerstigning i det hele tatt, hvilket betyr at man unngår falsk sultfølelse og blodsukkerfall.

Et ketogent måltid kan gjerne se slik ut: Dette er min dobbel quaterpounder burger med cheddarost og annet digg tilbehør. NAM.

13«Under behandlingen synker blodsukkeret og kroppen går over til fettforbrenning. Når fett forbrennes produserer leveren ketonlegemer (ketoner). Hjernen bruker ketonlegemer som energikilde i stedet for glukose (sukker). Vi sier da at pasienten kommer i ketose.                                                                               (Fra brosjyre om ketogen diett fra Oslo Universitetssykehus)

Kroppen trenger makronæringsstoffene sine. Derfor fungerer det ikke å bare kutte ut karbohydrater. Du må spise vanlig mengde protein og du må erstatte karbohydrater med fett. Vanligvis kommer man i ketose ved å spise under 20 gram karbohydrater til dagen. Så lenge du spiser protein vil dette spare på musklene dine, til forskjell fra en faste for eksempel. Det tar ca 1-2 dager fra du legger om til ketogen kost til du vil merke at du kommer i ketose.

Metoden er vitenskapelig bevist og empirisk dokumentert fra mange hold. Siden 1920 har ketogen diett vært i bruk som metode for å forhindre epilepsianfall, og Oslo Universitetssykehus har gitt ut flere brosjyrer for hvordan de behandler barn og unge med ulike varianter av ketogen diett.

Jeg har svært lang erfaring med ketogent kosthold. For meg er det velegnet som en livsstil. For andre er det en grei metode for livsstilsendring eller en kick-start. Jeg har skrevet mye om ketose på bloggen. For mer info søk etter» ketose» i søkeboksen på venstre side eller trykk på «Ketose» i kategoriskyen i menyen.