Om meg

 Hei!

      Jeg heter Linn  og har selv spist meg til bedre helse  etter årevis med helseplager, misnøye med kropp og helse, manglende mestringsfølelse og overvekt. Nesten 30 kg har jeg gått ned i vekt. Jeg var i mål for første gang vinteren 2011. P holde vekten er en dynamisk prosess, og en reise som ikke tar slutt. Jeg utforsker ulike metoder for å finne kostholdet som gir meg energi og som passer inn i hverdagen. Livet forandrer seg, og det gjør kosten også. Etter å ha levd strikt ketogent i flere år med gode resultater, sluttet det å fungere. Jeg gikk opp i vekt og mistet alt av energi. Jeg drømte om et paleokosthold med mer grønnsaker og mer frihet.

I 2016 startet jeg å eksperimentere med fasting. Dette ga fantastiske resultater, og i løpet av ett år med ulike fastemetoder holder jeg igjen vekta stabil, er på målvekt og jeg kan spise paleo uten å få søtsug eller å gå opp i vekt. Og viktigst av alt: Jeg har fått energi igjen!  Ellers om meg så elsker jeg god mat, liker å eksperimentere på kjøkkenet og teste ut nye smaker. jeg trener periodisk og er for øvrig alenemor til to kids i barneskolen. Jeg er gründer og har et beskjedent mål om ikke å endre verden, så ihvertfall hjelpe dem som vil til et bedre liv, slik jeg selv har fått gjennom kostholdsendring.

                                                                                       2009                            2017

Det hele startet med at jeg for n’te gang skulle prøve å gå ned i vekt. Det var en kamp jeg egentlig hadde gitt opp flere år i forveien, men da jeg ble påvist høyt blodtrykk og diverse vitamin- og mineralunderskudd i en alder av 25 følte jeg presset for å gjøre et siste forsøk. Dette var i 2005, hvor jeg selv følte at jeg hadde et normalt kosthold.

Jeg har selv kjent på kroppen over mange år hvor belastende det er å ikke ha energi og overskudd til å takle en travel hverdag. Dagliglivet. Jeg vet hvor desperat man kan føle seg når ingenting fungerer, og jeg vet hvordan min dårlige helse har påvirket meg selv og også hvordan omgivelsene så på meg. Jeg fant ut at svaret ligger i hormoner. Viljestyrke har ingenting med saken å gjøre. Maten du spiser påvirker hormonene i kroppen din. Nøkkelen er å spise rett mat!

Jeg har altså gått ned rundt 30 kg, og gått fra størrelse 48 til størrelse 40. Nå har jeg god helse, masse energi og overskudd! Jeg er fortsatt en sukkerjunkie, men jeg holder meg symptomfri ved hjelp av kosten. Med et kosthold jeg elsker, og som gir meg kontroll over egen kropp, har jeg fått verdens beste livsstil og jeg mestrer kroppen min.

CV og ambisjoner

Innenfor helsefeltet er jeg en erfaringskonsulent. For øvrig er Jeg en samfunnsviter med en tverrfaglig cand. Mag grad innen fag som psykologi, sosialantropologi og flerkultur. Jeg har også en mastergrad i Offentlig politikk og ledelse.

Jeg har arbeidserfaring som daglig leder av et feriesenter og  kro, diverse kjøkken og jeg er kreativ og intuitiv når det kommer til matopplevelser. Gode oppskrifter på mat lagd i fra bunnen av, uten tilsetningsstoffer og som er enkle å lage er et viktig verktøy i en livsstilsendringsprosess. Øvrig erfaring har jeg som prosjektleder innenfor rus og psykisk helsefeltet, drift av frivillige organisasjoner og oppdrag for barnevernet. Jeg kan en del om endringsprosesser, mestring og motivasjon.

Med denne bakgrunnen og min egen helsereise (hvor Jeg har gått i alle fellene og gått alle omveiene) startet jeg  i 2012 firmaet Vitam AS. I Vitam jobber jeg med å utvikle løsninger som fremmer livsstilsendring og mestring i en form som passer inn i dagens og fremtidens samfunn. Jeg har over flere år bygd opp flere kurs og nettkurs hvor du får all informasjon om hvordan du kan spise deg til en bedre helse. Nå for tiden jobber jeg med å lage en helt ny type e-Helsetjeneste som heter Vita Univers.


Frozen cappuccino
Frozen Cappucino -Min kanongode signaturrett! Oppskrift finner du HER

På bloggen min jeg tar opp tema som interesserer meg akkurat her og nå, innenfor fagfeltet og samfunnet. Her kan du også få mange tips og lese mer om min personlige helsereise.

Visste du at undersøkelser viser at 99% av befolkningen foretrekker å få råd og veiledning fra mennesker som har møtt de samme utfordringene selv?

37600-imag1352

Min filosofi:

For å  mestre en livsstilsendring på best mulig måte må man bli møtt i den fasen man er.  Man må føle at endringene man gjør er overkommelige. I tillegg til å få kunnskap må man også oppleve matglede og mestring.

Å skape en indre motivasjon hvor målet er å holde livsstilen fordi det har en verdi i seg selv er kritisk for en langsiktig livsstilsendring. Hvis man kun styres av ytre motivasjon som f. eks vekt og utsende er det nærmest umulig å lykkes.

For å klare en vanskelig endringsprosess er det avgjørende at man trives i prosessen, og man MÅ føle at den mentale prisen man betaler for bedre helse er lavere enn hva det koster. Nøkkelordet er Livskvalitet!

Jeg har selv brukt Empowerment for å endre mitt liv. Min vei til bedre helse er sammensatt og kan ikke ses på som en vektreduksjonsreise alene. Slik er det også for deg. Helse kan sammenlignes med den endelige prislappen. Din helsesituasjon er sammensatt av mange forskjellige deler. Ikke bare av hva du spiser, hvor ofte og hvor mye, – Men også av trening, mental sinnstilstand og «hvordan du tar det» framfor hvordan du har det, for å nevne noe. Oppsummeringen av livet ditt er helsen. Hva vil du endre og når er tiden inne?

Endringshjulet

Modell: Prochaska og DiClementes

 For meg kom tiden for handling første gang i 2004. Etter mange omveier og frem og tilbake var jeg klar for siste runden våren 2009. På dette tidspunktet spiste jeg rundt 500g sjokolade til dagen, så å legge om til sunn mat lå ikke innen rekkevidde. Jeg gikk ned 10 kg ved å spise praktisk talt bare lavkarbo konfekt. Dette er ikke en kur jeg anbefaler. For meg var det et nødvendig steg å gå på veien. Da vektnedgangen stoppet opp var jeg klar til å gjøre de neste nødvendige endringene.

Jeg husker godt følelsen av manglende mestring av egen kropp. Etterhvert viste det seg at metoden er veldig egnet ikke bare for å spise bort vektproblemer, men også å spise seg frisk fra en rekke helseplager. Et eksempel er at hormoner ikke bare påvirker  vekten, de  påvirker også humøret!

Livsstilsendring MÅ være et distanseløp. Vektreduksjon kan man oppnå med sprint. Mine kurs har som mål å hjelpe deg med overgangen fra sprint til distanse ved å hjelpe deg til å få en indre motivasjon for å gjøre endringene du trenger for at de nye vanene blir varige.

Bruk empowerment som strategi!

for å gi deg de nødvendige verktøyene du trenger: Empowerment handler om mobilisering og styrking av egne krefter!Let etter dine egne handlingsmønstre, søk etter dine egne forsvarsmekanismer som stopper deg fra å leve ditt drømmeliv.

Det eneste vi har kontroll over – og som vi kan endre – er oss selv. Og når en brikke i et system endrer seg, vil det automatisk skje endringer i hele systemet. I det øyeblikket du ser dette, ser du også at det er deg selv som sitter med nøkkelen til et bedre liv. Dette er spennende.”  ( Kate Hoel, leder Frivillighetssentralen i Fredrikstad)

Empowerment handler om selvhjelp og aktive prosesser der du tar tilbake myndighet og endringskraft i sitt eget liv. Ta eierskap og ansvar for eget problem som du bruker som en drivkraft for endring for å håndtere hverdagen.

«.. Vi tenker at alt hadde vært annerledes hvis bare det var annerledes, eller den var annerledes. Men vi kan ikke forandre andre mennesker. Det er svært mange faktorer som er med på å gjøre situasjonen vår slik den er, og det er ikke alle vi kan forandre.

 Men DU kan endre DEG! Jeg heier på deg!

Kognitiv psykologi er en bit i det hele: 

Kognisjon betyr å tenke. Kognitive læringsprosesser fokuserer på overbevisningen om at individet selv er aktivt i læringen, at mennesket organiserer og strukturerer kunnskap og ferdigheter på egen hånd, og ved hjelp av andre. Læring er et resultat av våre forsøk på å forklare verden og omgivelsene våre og gjøre ting meningsfullt ved hjelp av hjernen. Hjernen hjelper til i arbeidet med å gjøre hverdagen og spesifikke situasjoner begripelige for oss. Hvordan vi lærer er avhengig av hvordan vi tenker, samt hvordan vår kunnskap, erfaring, forventning og samhandling med andre fortoner seg.

«Gjennom bevisstgjøringsprosessene har svært mange mennesker tatt nye grep og havnet på rett hylle ut
fra hva de kan, hvem de er og hva de vil – det er det vi kaller å finne sin optimale arbeidssituasjon.»     Elena M. Bjørck

Hva VIL du nå? Refleksjoner knyttet til drømmer, ønsker og muligheter er viktig. Det enkleste er å fortsette i samme spor hvor du er nå. Hva MÅ du ha på plass for at du skal være fornøyd med din livskvalitet og din helse? Dine personlige verdier vil være din GPS. Er det viktig for deg å kunne gå en tur med barnebarna uten å bli helt utslitt halvveis på turen? Er det viktig for deg at du har overskudd til hobbyer og aktiviteter etter jobb?

Et viktig aspekt av bevisstgjøringsprosesser er en positiv innstilling. Der en negativ holdning vil være selvforsterkende og lett kan medføre stillestans og hodestanging i veggen, vil en positiv og aktiv holdning kan gi muligheter for læring, gi nye muligheter og utvikling. Derfor trekkes det også inn positiv psykologi i programmet, en ny retning innen psykologien som arbeider for å kartlegge positive opplevelser (lykke, engasjement), positive karakteregenskaper og hvilke omgivelser som kan fremme trivsel og et meningsfullt liv.