lavkarbokos hver dag

Er det innafor?

sunn sjokolade

Mørk, hjemmelagd sjokolade er sunt

Jeg tar ganske enkelt 100 gram mørk sjokolade (85 %) som jeg smelter forsiktig sammen med en stor klatt kokosfett (Gjerne 4 store spiseskjeer) Av og til bruker jeg kaldpresset kokosfett med kokossmak, av og til uten. Jeg tar i ett par dråper appelsinolje og en håndfull eller to med kakaonibs. Når alt er smeltet tar jeg det over i en silikonform som jeg setter i kjøleskapet. Når sjokoladen er stiv kan jeg kutte den i biter med en skarp kniv. (Oppbevares i kjøleskapet, de smelter lett)

Mørke  sjokoladebiter med appelsinolje, kakaonibs og kokosfett stopper sug, gir meg lykke og energi. Dessuten er det så sunt at jeg har overhode ikke dårlig samvittighet for å nyte dem midt i uka heller.

Men jeg prøver å holde meg til helgene. Og det er en grunn for det. Det er for å opprettholde skillet mellom hverdag og fest. På lavkarbo kan det jo føles som at dette skillet slett ikke eksisterer, og mange får resultater selv om de koser seg med lavkarbo godis og kaker også i hverdagen. Det ødelegger ikke noe. Det er en av årsakene til at å gå over til lavkarbokost kan føles som en fest. Du kan spise deg mett, du kan fortsatt kose deg som bare det- Samtidig som du går ned i vekt OG får bedre helse. Du får mer muskelmasse og mindre fett uten å trene. Du får penere hud og mer energi. En fest, altså. Det er supert for oss som er (eller har vært) sterkt sukkeravhengig. Terskelen for å komme i gang blir lavere og du klarer faktisk å gjennomføre kosten uten å gå på en smell dag ut og dag inn. Du klarer det jo!Dødskult, ikke sant?

Mascarponekrem 1

Mascarponekrem

Men så er det noe du skal ha i bakhodet da. For selv om det ikke ødelegger med kake hver dag på lavkarbo og du skal slett ikke ha dårlig samvittighet for å nyte det i festlige anledninger, så er det et poeng med å skille hverdag og fest, så fremt du ikke er sukkeravhengig og å spise lavkarbo kake hver dag er den eneste måten du klarer å gjennomføre på. Slik var det for meg. Jeg måtte ha lavkarbosjokolade hver dag da jeg la om kosten etter å ha fått mitt andre barn. Jeg fikk resultater fordi om. Og best av alt, jeg spiste ikke lengre 500 gram med vanlig sjokolade til dagen. For dette var mitt utgangspunkt. Hva er ditt utgangspunkt, og hva er et naturlig steg for deg videre for at du skal klare å vinne dagen? For andre er det snacks. Da kan nøtter eller grønnkålchips være en fin erstatning. Å spise mindre av tingene du skal kutte ut er en dårlig strategi. Det blir som å røyke mindre i stedet for å slutte. Du fortsetter med å gi kroppen din noe den ikke skal ha, du opprettholder regimet. Du opprettholder vaner og du opprettholder sug. Dette er derfor lite lurt. Før eller senere går du på en smell, i tillegg til at du vil ikke merke noen særlig forskjell på verken helse, sug eller vekt. Da trenger du viljestyrke. Og da blir det pes. Det er så mye bedre når du kan kose deg ned i vekt.

Men så var det dette skillet mellom hverdag og fest da. Hvorfor skal du opprettholde det? Det er flere argumenter for dette, men det viktigste for meg har vært to ting: Min kropp blir mer og mer sensitiv for søtningsmidler etterhvert som tiden går. Fra å kunne fråtse i naturlige søtstoff som Tagatesse og Sukrin Gold uten å få sug eller vondt i magen til å i perioder ikke tåle det i det hele tatt. Hva gjør du da?  Men det viktigste argumentet er dette: Hvis du koser deg til hverdags hva skal du da kose deg med til fest?

sara (1)

   Sarah Bernhardt 

Vi er jo hva som kan føles som programmert til å skulle «kose oss litt ekstra» både titt og ofte. Det er fredagskos, lørdagsgodis og søndagsmiddag med dessert. Livet blir litt fattigere hvis man skal avstå fra alt. (Hvis ikke det er fordi man er i så dyp ketose da, at man ikke bryr seg) Hvis du koser deg hver dag så tar du gleden av festkosen. Sånn er det bare. Festen settes ekstra pris på på grunn av at den er et begrenset gode. Hvis du har fest hver dag, vel da er det ikke like morsomt lengre, ikke sant? Fella her er altså psykisk. Hvis du bruker opp kosen, hva gjør du til fest? Tar du deg i å savne «vanlig snop»? «Vanlige kaker»? Skal du tillate deg av og til? Da er det lett å falle av lasset og du havner i en lavkarbo på og av spiral. Fridagene ødelegger resultatene dine kanskje fullstendig, og motivasjonen er på nedadgående kurs. Jo oftere du spiser «vanlig snop» jo mer vil du savne det og enda mer «høyverdig kos»blir det. Sånn vil du ikke ha det, ikke sant?

Hvis du ikke finner lavkarbosnop som fullverdig snop så må du bare smøre deg med tålmodighet. Det vil komme en dag når du er tilpasset denne kosten og du får sjokk av hvor søtt og ekkelt det er med vanlige sukkerkaker. Ihvertfall det første stykket. Det er nemlig som sigaretter. Den første etter noen måneders opphold smaker kanskje dritt, men nr 2… og nr 3… Ja, da er du der.

Så så langt du kan bør du jobbe mot at lavkarbokos er til fest. Oppretthold dette skillet eller lag et kunstig ett. Og hvis du ikke klarer det akkurat nå, så tenk at så fort du kan, skal du gjøre det. F. eks :

Bær med pisket krem: Hverdagskos eller fest?

Frozen Cappuccino: Hverdagskos eller fest?

Hjemmelagd mørk sjokolade med sunt kokosfett i: Hverdagskos eller fest?

Energibar: Hverdagskos eller fest?

Altså: Først og fremst- Spis det du MÅ for at du skal klare det. Dernest sett fokus på kos og fest. Mangler du resultater? Kutt ut desserten. Tenk gjennom dette skillet mellom kos og fest. Jeg har som sagt spist masse lavkarbofest til hverdags, jeg. Og for meg så var det nødvendig. Men da resultatene stoppet opp, vel da måtte jeg gjøre noe annerledes.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s