Gratis lavkarbokurs: Situasjonsbestemte spisevaner

Det beste du kan gjøre for deg selv er å la kroppen din gjøre jobben, kos deg med god mat og mye energi! – Og resultater! Men vi havner alle i vanskelige situasjoner av og til. Og andre ganger havner vi i en felle uten at vi egentlig forstår hvorfor en gang. Slik har ihvertfall jeg hatt det mange ganger. Dagens innlegg handler om bevisstgjøring i forhold til situasjonsbestemte spisevaner.

Hva du spiser, hvordan og hvor mye er veldig ofte situasjonsbestemt: Når, hvor,  hvor ofte, hva og hvor fort. Derfor er det så viktig med planlegging eller andre grep du kan gjøre for å ta kontroll over omgivelsene, slik at du får gjennomført de spisevalgene du ØNSKER å ta. Som sagt så er planlegging avgjørende. Det trenger ikke å være en skriftlig plan, men at du går gjennom dagen i hodet ditt, helst kvelden i forkant (MINIMUM) og tenker på hva passer det å spise ut i fra hva som skal skje i løpet av den påfølgende dagen.

 

F. EKS:

– Skal det være avslutning med kake eller fredagsvafler på jobb? Hvordan løser du dette? Tar du med din egen kosemat? Trenger du et verbalt forsvar for hvorfor du ikke vil ha det som serveres? (Det er IKKE frekt å takke nei- Sett deg selv først. Du jobber mot et mål. Er du villig til å miste fokus for en ussel vaffelkake som ingen andre egentlig bryr seg om at du spiser??)

– Går du en hektisk dag i møte med lite tid til mat? Eller skal du ta buss til Oslo og vet at det ikke passer å spise på bussen?

Spis dobbel frokost. Ekstra fett. Så du holder deg mett lenge! – Og ta med nødmat i veska i tilfelle du skulle bomme. Grei nødmat er majones på tube, babybel ost, baconsvor, Valnøtter… Eller du kan ha med en liten termos!

I tilegg til omgivelsene i seg selv vil også humøret ofte spille inn på hvordan du forholder deg til mat. Det kan være lurt å tenke gjennom:

– Når spiser du?

– Når er det lett å velge sunn lavkarbo mat og når er det mer krevende?

– Er det situasjoner hvor du lar være med å spise hvor du egentlig trenger mat?

Det kan være lurt å sette det opp i et skjema. Tenk gjennom situasjoner, følelser og feller du ofte går i. Mange synes nok at helga er tyngst fordi man som i eksempelet under, ikke føler at man har noe å kose seg med. – Men hvorfor har du ikke det? Hvis du går på lavkarbo er det kanskje på grunn av mangel på kunnskap eller at du ikke har vært nysgjerrig nok på å finne oppskrifter? har du ikke hatt tid? (da er Vita Univers perfekt for deg. Her får du kunnskap oppskrifter og motivasjon i 1 pakke)  Lavkarbo er jo tross alt  full av lekker smekker kosemat som ikke trenger å ødelegge for vektnedgang.

 

Dag Mitt forhold til mat Situasjoner som påvirker
mandags morgen mat er kun en nødvendighet sov litt for lenge. Stress
Fredags kveld savner noe å kose meg med familie kveld

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s