Gratis lavkarbokurs: Whats’s your poison?

Jeg møter mange som ikke forstår at de er sukkeravhengige. Man trenger ikke å være hekta på sjokolade for å være sukkeravhengig. Hvis du stadig craver potetgull så kan du være like sukkeravhengig som meg. I dag forklarer jeg på en svært enkel måte hvorfor det er slik.

Bare MÅ ha det! Frukt?  Bakt potet?  Loff? Sportsdrikk? (F.eks Isostar) Corn Flakes? Det trenger ikke å være sjokolade eller du trenger ikke å være særdeles glad i kaker og kjeks.

 

Det fins mat som ikke er søt men som kroppen behandler som sukker.

Kroppen skiller mellom ulike typer karbohydrater. Noen kan brytes ned raskt, noen knapt i det hele tatt (som f. eks Sukrin/ Erytritol, og linfrø) mens andre mer moderat.

GI og GB som jeg har vært inne på før, forteller deg om hvor raskt karbohydratene brytes ned/ hvor raskt blodsukkeret ditt stiger når du spiser mat. Jo høyere GI. jo raskere stiger blodsukkeret ditt. F. eks har bakt potet, loff og bagetter høyere GI enn rent sukker.  Hvis du craver potetgull slik jeg pleide å crave sjokolade så vil jeg si at du er like sukkeravhengig som meg.

Det er altså ikke bare rent sukker som utløser den kroppslige reaksjonen. KICKET,  eller følelse av å få dekt et behov. Det  henger sammen med at blodsukkeret ditt stiger kraftig, insulin frigjøres og karbohydratene som brytes ned til sukker i rekordfart jager rundt i kroppen og hjernen din. Dette gir deg et kick! Både rask energi, men også produksjon av aserotonin og dopamine stimuleres, som gir oss følelse av tilfredshet og belønning.

Dette er kicket en sjokoholiker får av sjokolade. Men det er altså ikke fra stimulien som næringsstoffene i sjokolade gir deg. Du kan få det samme kicket av potetgull, hvis dette er din preferanse.

Det er nemlig mulig for en sjokoladejunkie å kose seg med sjokolade, stoppe å spise før man nesten spyr, og man kan NYTE den på en normal (?) måte hvis man lager den selv slik at man har full kontroll over næringsstoffene.

Da vil man oppleve velbehag fra næringsstoffene, men man blir ikke trigget. Eller dopa, som man kan føle seg når man har spist en 400-500 gram sjokolade i et jafs. Noe av det mest fantastiske med et ketogent kosthold er at man kan SPISE seg symptomfri og sakte men sikkert ut av sjokolademisbruk. Men det er ikke nok å være i ketose, det krever også et høyt fettinntak. Derfor er ketose som man får av LCHF mat den beste løsningen. Dette er mine erfaringer.

PS: Hvis du spiser lavkarbo trenger du ikke å bry deg om GI. All maten vår har en naturlig lav GI.  

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s