ja takk, potet!

potetsalatpesto
Ei kald ei. Det er sommer og tid for grillmat i lange baner. Du synes kanskje det er stress med tilbehøret, du er lei av salat, du orker ikke merarbeid med å lage salater av blomkål eller squash, reddiker eller neper- Hvilket du for øvrig bør ta deg tid til, dette er kjempe godt- men uansett hva jeg sier så lengter du etter POTET?

Da har jeg en liten godbit til deg!

 

Potet har utgått fra statens ernæringsråd om «5 om dagen» men juice som inneholder like mye syre og sukker som brus er derimot fortsatt trygt skal man følge statens ernæringsråd. Dette er den største brøleren staten gjør i forhold til strategiarbeidet for en bedre folkehelse etter min mening. Å skille frukt i fra grønt er det enkleste og mest effektive grepet staten kan gjøre for en bedre folkehelse.

Det er også en tabbe at potet utgår som anbefaling, det samme med bønner og belgfrukter, selv om det «hører med i et variert kosthold» Samtidig anbefales fullkornsris og fullkornspasta. Det er ingen tabbe i seg selv, men i dette helhetlige bildet gir det et feil inntrykk av hva som er sunnest å spise. Fullkornspasta for eksempel,er ikke noe annet enn brød i en annen form.- Uten gjær selvsagt. Men nok politikk og over til godbiten:

Faforum Potet tror at å fjerne poteten fra anbefalingene vil virke mot sin hensikt. Det er jeg helt enig i. Som de påpeker er poteten en av våre mest komplette næringsmidler i forhold til næringsinnhold. For min kropp ville jeg heller valgt en potet til middag enn et måltid brød i det daglige. Potet er en god kilde til vitamin c, kalium og fiber. Den inneholder også aminosyren tryptofan som bidrar til å stimulere produksjonen av serotonin i hjernen. Serotonin er viktig for å ha en følelse av indre ro og kontroll. Den inneholder også mye vann, og er derfor kalorifattig. Det betyr mer rom til saus 😉 Ja, poteten inneholder mye stivelse slik at den påvirker insulinproduksjonen i kroppen og gir deg mer blodsukkersvingninger enn ei grov brødskive. Men når spiste du en potet alene sist? Det er også forskjell på en og fem. I min familie er det mange som har sansen for ei kald potet med en god klatt med meierismør på til kveldsmat og tro det eller ei, dette er ikke det verste man kan spise:

KALD Potet inneholder nemlig en relativt stor andel resistent stivelse. (Leeman 2006) Dette er stivelse som ikke brytes ned i magesekken men som fermenteres i tykktarmen. Her omdannes den til kortkjedede fettsyrer som er gunstig for tarmen og som er bra bensin for kroppen. Det er uenighet rundt hvorvidt denne stivelsen ødelegges når poteten varmes opp igjen. Jeg er av dem som mener det.

KK har skrev for en tid tilbake om  «Trikset som gjør potet sunnere» og tar her opp resistent stivelse. Linken til artikkelen av ernæringsterapeut og personlig trener,Thomas Ravo er brutt på denne siden. Jeg har den, men den er fult av notater og understrekninger så jeg legger den ikke ut. Send meg en mail hvis du vil ha den.  Sjekk likevel ut KK siden, så får du oppskrift på en god potetsalat med pesto, nam nam!

2 thoughts on “ja takk, potet!

    • Ikke sant Monica 🙂 Hormoner, aminosyrer og signalstoffer er spennende saker 🙂 Det er jo også slik at stresshormonet kortisol har en ganske lik funksjon som insulin, slik at ved mye stress får man mer blodsukkersvingninger og man lagrer lettere fett. Vet ikke om du tenkte på urolighet og rastløshet med tanke på stress? Hvis det er mer kramper, rastløse ben etc. du tenker på så kan det hjelpe med magnesium tilskudd.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s