Smoothie – sunn smaksvinner

Jeg er veldig fornøyd, endelig har jeg funnet en smoothie kombinasjon som ungene elsker og som gjør samvittigheten min ekstatisk. Jeg prøver å begrense inntaket av korn og meieriprodukter sakte, men sikkert. Både ungene og jeg har mer og mindre diffuse hudplager,  Men å skulle være uten meieriprodukter- Det  er TUNGT, så jeg prøver å redusere i første omgang.I uken som var kunne du lese om atopisk eksem på nettet (HER) , og du kunne lese Pål Jåbekk sine tips for å bedre eksem:Om bare hudleger og de som er rammet hadde visst hvor mye kosthold spiller inn på slike hudlidelser ville problemet vært så utrolig mye mindre. Ved alle slike lidelser anbefaler jeg at man prøver et paleolittisk kosthold med tilskudd av D-vitamin og omega-3.
Det kan også være fornuftig å holde seg unna meieriprodukter (særlig melkeproteinet kasein) Les mer HER

Det første jeg har gjort er å supplere vanlig melk med nøttemelk. Ungene elsker mandelmelk i smoothien! – Og tjukkmelk fra Røros Meieriet. Dette er råmelk som mange er tilhengere av, og som de mener at er sunnere og mer full av næringsstoffer enn pasteurisert melk. Dette kan du ta stilling til selv, Er du usikker kan du bruke gresk eller tyrkisk yoghurt i stedet.

Mandelmelk er utrolig enkelt å lage! Jeg bløtlegger ønsket mengde mandler over natta. Heller av bløtevannet, skyller mandlene og tar dem i blenderen. Så tar jeg på vann så det dekker mandlene med ca 2 cm.(Sper mer vann i, hvis jeg ønsker en tynnere melk etterhvert) Dette kjører jeg til mandlene er finmalte, så siler jeg av massen. Vips så er mandelmelken klar. Mandelmassen kan du bruke i brød eller andre ting du baker. (Jeg brukte den til å lage cookies med i dag. Jeg har nemlig en aldri så liten besettelse med cookies. De blir aldri perfekte, og sta som jeg er, er dette vanskelig å akseptere. Disse ble gode på smak, myke, sprøere i kjøleskapet, men ikke seige nok. Men jeg gir meg ikke!!)

Smoothies er UMULIG å ikke lage på slump. Smak deg fram til hva som kicker dine smaksløker:

Bær (ca 2 store never?) På bildet er det brukt en blanding av usøtet jordbær og blåbær
mandelmelk (ca 2 dl?)
tjukkmelk (1 dl?)
litt søtstoff (Tagatesse fra Helsekost)
2 eggeplommer

Med dennne smoothien får ungene i seg antioksidanter og vitaminer i bær, sunt fett fra melkefett og eggeplommene, samt protein fra tjukkmelka. Vitamin D, A og E får du gjennom mandlene.Selv er jeg forsiktig med bær til hverdags, men ungene tåler det fint 🙂
Ha en strålende uke! Gi meg gjerne en kommentar om du tester ut smoothien, både i forhold til smak og om den ga deg energi eller ikke  🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s