Klage på Vita hjertego

..FRYKT» (skulle det stå. Merkn. Linn) » Flere har klaget til Mattilsynet på Mills reklame for Vita Hjertego-produkter, etter en kampanje som startet i sosiale medier.

I Mills’ nye reklamefilmer fremstilles produktet kalt Vita Hjertego Fraiche som sunnere enn vanlig rømme og creme fraiche. I sosiale medier reagerer flere på det de mener er villedende markedsføring.
På Facebooksiden til Kostreform, en uavhengig interesseorganisasjon, ble det denne uken startet en kampanje, der medlemmene oppfordres til å klage Mills reklame-kampanje for Vita Hjertego inn for Mattilsynet.
Tilsynet har hittil mottatt 70 klager. Forbrukerombudet har også mottatt 60 klager på den samme markedsføringen.

Spontan aksjon

Erik Hexeberg, lege, indremedisiner og lavkarboklinikken Dr. Hexeberg, er leder av fagrådet i Kostreform. Han mener reklamen for Vita Hjertego-produkter bryter med loven, og henviser til forskrift om ernærings- og helsepåstander om næringsmidler.
I et brev til Mattilsynet skriver han blant annet at Mills spiller på frykten for hjerte- og karsykdom. Det er ifølge forskriftene om ernærings- og helsepåstander om næringsmidler ikke lov.

– Reiser tvil

Hexeberg skriver også at Mills bryter forskriften om at en produsent ikke skal reise tvil om andre næringsmidlers trygghet. Han henviser blant annet til TV-reklamen, der kvinnen i reklamefilmen sier følgende:

Les også

Oljefondets ti største investeringer

Kjøper du barnemat fra Nestlé eller nesespray fra Otrivine, drypper det på Oljefondet.

«Visste du at usunt mettet fett har en en viktig betydning for utviklingen av hjerte- karsykdommer? Heldigvis er det forskjell på fett, og ved å bytte til nyheten Vita Hjertego´ Fraîche, så får du mer av det sunne fettet som er godt for hjertet. Vita Hjertego Fraîche kan brukes på samme måte som vanlig rømme og creme fraîche. Bytt til vita hjertego».

– Ikke belegg for påstand

Hexeberg mener Mills ikke har noe belegg for å si at Vita Hjertego er bra for hjertet.
– Forskning har derimot vist at omega 6-fettsyrer, som det er mye av i margarin, skaper betennelse i kroppen og kan gå utover hjertet. Forbrukerne får ikke noe informasjon om sammensetningen av fettsyrene i produktene, slik at de kan se forholdene mellom omega 3 og omega 6. Forbrukerne får heller ikke noen dokumentasjon på påstandene i reklamen, sier Hexeberg.
– Du driver selv en lavkarboklinikk. Har du selv en agenda med dette?
– Nei, klagestrømmen er et spontant «grasrotopprør», startet av en av medlemmene i Facebookgruppen vår. Den er overhodet ikke regissert av Kostreform for bedre helse, men vi er hjertens enige. Siden dette har blitt startet fra vår Facebookside, såvidt jeg vet, ble det til at jeg skrev en mer formell klage til Mattilsynet, sier Hexeberg.

– Bryter ikke forskrifter

Linda Granlund, sjef for forskning og ernæring i Mills DA, sier det ifølge norske helsemyndigheter og WHO er overbevisende dokumentasjon på at utskifting av mettet fett med flerumettet fett reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer.

Les også

Oljefondet kvittet seg med «verdens verste selskap»

– En stor seier, sier Regnskogfondet.

– Mills DA vektlegger i stor grad betydningen av forskning og ernæring og har gjennomført flere studier i samarbeid med norske forskningsinstitusjoner. Vita hjertego er en serie produkter basert på oljer fra raps og solsikke, og har en meget gunstig fettsammensetning, med mye umettet fett og lite mettet fett. Vita hjertego produktene er helt i tråd med både norske og internasjonale anbefalinger, sier Granlund.

– Mener du dere ikke bryter forskriftene, slik aksjonsgruppen hevder at dere gjør?
– Det stemmer at det ikke er lov til å spille på frykt, noe vi heller ikke gjør. Påstandene vi bruker er godkjente i Norge og EU og er basert på vitenskapelig dokumentasjon. Våre produkter har et vesentlig lavere innhold av mettet fett og et høyere innhold av umettet fett, og vi mener det er en relevant opplysning for forbrukere som ønsker å ta et sunnere valg, sier Granlund.

Nærmere vurdering

Mattilsynets distriktskontor for Oslo, som har mottatt klagene på reklamen, ønsker ikke å kommentere saken enda.
– Saken er tatt til behandling ved vårt kontor, men vi må gjøre en nærmere vurdering av påstandene før vi kan konkludere, sier seksjonssjef Marit Kolle

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s