Optimal helse med lavkarbo

 

Det kan for mange være store fordeler å hente ved å ligge unna lavkarbobrød og erstatnings mat. (Les dette nyttige innlegget av Pål Jåbekk: Knekkebrødlavkarbo.) Ønsker du optimale helsefordeler ligger du unna frø og korn. (Har du tid og engasjement nok  hjelper det å spire dem gjennom bløtlegging, men det beste er å kutte det ut)

Det er fortsatt en del som ikke får til lavkarbo. Dvs at de ikke får resultatene de forventet, som f. eks vektnedgang eller at helsen ikke blir bedre. Hvis du er overvektig, betyr det at du gjør noe feil, eller du spiser noe du ikke tåler. Det funker nemlig hvis du gjør det rett. Men det kan kreve litt tilpasning, og knekkebrødlavkarbo er en av tingene som kan ødelegge. Det andre er å ukritisk telle karbohydrater. Da har du gått glipp av budskapet. Du skal spise ren, naturlig mat lagd mest mulig fra bunnen av, og etterstrebe balanse i kosten. Selv om du skal spise  sunt naturlig fett, så betyr ikke at du skal drikke fløte. La karbohydratene dine komme fra grønnsaker, spis variert protein og naturlig fett som meierismør og kokosfett. (Mange opplever også bedre resultater med å kutte ut meieriprodukter.)

Ved å spise det vi er best genetisk tilpasset å spise får du god helse.
Mange bruker begrepet «Steinalderkost» både om lavkarbo og paleo. Og det er lite forskjeller mellom de to retningene. Bruk av meieriprodukter er en av disse, men det kommer an på hvor streng paleo du kjører. Begrepet «Steinalderkost» kan være en fin veileder for hva du skal spise. Hadde de pannekaker i Steinalderen? Jeg har erfart at jeg har det bedre når jeg kutter erstatningsmaten og diverse lavkarbobrød  ned til et minimum. Det betyr også at jeg ikke har så lang liste over helsekostprodukter som jeg MÅ ha.

Hvis du er flink til å kjøpe ekte mat på tilbud så trenger ikke det nye  kostholdet  å bli særlig mye dyrere enn det du hadde før.  Uansett er det i  et større perspektiv en svært lønnsom investering. Du får bedre helse. Du får, eller opprettholder en god livskvalitet og du reduserer utgifter til medisiner og andre produkter man kjøper for å lindre plager. Det er fordi lavkarbo normaliserer hormonbalansen i kroppen din.

For en tid tilbake holdt Berit Johannessen fra Universitetet i Agder foredrag om sammenhenger mellom mat og kreft. Grønn te var et næringsstoff hun trakk fram som svært nyttig. Virkestoffet i Grønn te heter EGCG. Det er rikt på polyfenoler og antioksidanter,o g som kan det beskytte mot kreft. Se lysbildene i PDF fra foredraget HER .

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s