En oppsummering av året som har gått

Er du blant dem som går for en ny start?
Husk å holde perspektiv! Se gjennom det året du har hatt, hvordan du har spist og hvordan du vil leve nå. Hvilke helsefordeler vil du at endringene du gjør skal gi deg? Ha et realistisk mål, og sett deg delmål.

Jeg startet det nye året med en oppsummering av kropp og helsetilstand det siste året. En legesjekk nylig avdekket at alt er fint, utenom blodtrykket som jeg har slitt med siden 2005. Det er høyt. Kolesterol, vitaminer og mineraler er bra, det samme er triglyserider. C- peptiden er innenfor normalen, men overraskende høy til at jeg lever lavkarbo. (749) (C-peptid er en indikator på hvorvidt man er insulinresistent eller ikke) OG-Favoritt buksa passer fortsatt. Så vidt. Det er lovlig trange tilstander når jeg sitter nede, men jeg er fornøyd! Buksa ble kjøpt for temmelig nøyaktig ett år siden, på romjulssalg, og har vært favorittbukse siden. Den var veldig trang da jeg kjøpte den, men da hadde jeg gått opp litt i vekt i jula.
Totalt sett har jeg altså gått opp litt fra jeg var på det tynneste. Men som jeg sier på kursene mine, så handler det jo ikke om å bli så tynn som mulig, men å få en sunn livsstil og vekta må tilpasses et nivå som er forenelig med hvordan man ønsker å leve.(I tillegg er det vanlig å treffe platå, samt at vektnedgangen går MYE seinere på slutten, så de siste kiloene kan virkelig være vanskelige å få bukt med.)

I løpet avåret som har vært har jeg forsøkt å slutte å røyke. Jeg raste opp i vekt, og følte meg utilpass og følte igjen at jeg ikke mestret kroppen min, slik jeg følte før jeg fant kostholdsmodellen som fungerte. Jeg spiste jo riktig! Jeg kjørte et fakir nettkurs for meg selv og andre, men jeg gikk nesten ikke ned. Ca 1 kg på 1 måned. Så kom sommeren. Har du sett bildene av meg etter sommerferien? Ganske sjokkerende. Jeg falt helt på sukkerkjøret, ketose var ikke i nærheten for å si det slik. Jeg ble ikke mindre akkurat! Sett i retroperspektiv var min største fiende i denne perioden mangel på søvn og mye stress. Det finnes lite som ødelegger så mye for den daglige mestringen av den nye livsstilen din så mye som disse to faktorene. De gir fysiske reaksjoner i kroppen din som økte nivåer av blant annet kortisol, som er et hormon nærliggende insulin. Det fremmer fettlagring. I tillegg er det vanskelig mentalt.

I løpet av høsten har jeg gradvis gått ned igjen. Jeg har generelt levd ketogent,(streng lavkarbo) men fra midten av november har jeg levd «lavkarbo». Hva jeg mener med «lavkarbo» i hermetegn?
Da mener jeg at jeg har hatt et høyere karbo inntak enn vanlig, ogfor meg medfører dette gjerne  jevnlige sprekker. Så selv om jeg føler at jeg lever lavkarbo der og da, gjør jeg egentlig ikke det, fordi jeg styres av insulin. Jeg var mye sulten i denne perioden, var veldig redd for å spise for mye. Jeg var også trøttere enn vanlig, med lite overskudd. Litt mage/tarm issues har jeg også hatt, særlig i jula da jeg spiste litt brød og potet.

Men- Alt i alt er jeg veldig fornøyd! Det føltes greit med pausen jeg har hatt, særlig siden jeg har kommet heldig ut av det. Nå er jeg klar for å stramme inn igjen, og jeg kommer til å kjøre et strengt opplegg fram til buksa passer fint.

Jeg gleder meg til å komme over på fettforbrenning og slippe søtsug og tankekjøret om søtsaker og snop. Jeg gleder meg til å få mindre mage, og få mer energi! Jeg var såvidt i gang etter nyttår.  Mistet et lass med vann og fikk energien på topp på torsdag. Lørdag derimot gikk jeg på en smell igjen. Slik er det jo mange ganger, til man kommer skikkelig i gang igjen. Heldigvis vet jeg hva som funker, men det er jo ikke alltid like lett å omsette det i praksis, særlig når det er en travel helg og ingen mat å spise når man trenger det. Slikt blir det sprekker av. Men nå er det mandag, og ny start. Jeg gleder meg også til å komme i gang!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s