Sukkerjunkie

Too much is not enough!

Jeg får stadig spørsmål om hvorfor jeg lever på så lite karbohydrater, og om jeg ikke har tenkt å øke inntaket snart.
Erfaringene mine har vist meg at jeg må ha svært lite karbo i kosten hvis jeg skal ha fri fra tankekjør om hva jeg har lyst å spise. Jeg holder meg symptomfri fra min sukkeravhengighet ved å være streng. Det skal lite til av søtsaker og grønnsaker til  for å velte balansen. Og mønsteret er alltid det samme:

Spania
Forrige uke var jeg på en liten miniferie i Spania. Det var en perfekt ferie, med masse masse deilig mat, sol, salsa dans og mojitos. Mamma’n min giftet seg, så det var veldig stas. Jeg skled utpå med forsiktige små sukkerbomber fram til det hele kulminerte i overspising og søppelmat da jeg kom hjem.
De små sukkerbombene bestod av litt vin (flere dager på rad) en mojito med sukker i, en daddel i spekeskinke og karamell saus- som føltes som det beste jeg noen gang har smakt. Lykkefølelsen kan ikke beskrives – og litt dessert. Torsdagen hadde jeg tapas hvor jeg ikke droppet brødet (men på ingen måte fråtset) og alkohol.
Fredagen hadde jeg hvitløksbrød. Åhh, så godt det var.Var fornøyd med å klare å stå over desserten. (Bortsett fra å smake 2-3 teskjeer)
Lørdagen kjøpte jeg sjokolade til ungene på vei hjem. Fordelingen endte vel opp 20% til ungene 80% til mor.
Ferier er vanskelig. Lavkarbo er egentlig lett i Spania, fantastiske skinker og ost. Omeletter og oliven. Ferier er vanskelig fordi man kommer ut av rutinene, maten er mer spennende og man har lyst å oppleve.

Hjemme er det mulig å avbryte mønsteret ved å stramme helt inn fra første utskeielse. Det kan gå bra. Men det krever at jeg er veldig nøye i mange dager. Hvis ikke sniker det på seg en smell, gjerne «uventet» til og med.  Svært lite karbo over lengre tid er det eneste som funker.

Junkie  
Jeg er en sukkerjunkie.
Er jeg født med for lite endorfiner? Eller produserer jeg for lite serotonin? Serotonin lages av tryprofan som er en essensiell aminosyre. Det vil si at kroppen ikke produserer den selv, men må tilføres gjennom mat.
Har jeg nok dopamin?
Er jeg i biokjemisk ubalanse?
En ting vet jeg- too much is not enough! (Note to self: Begynn å trene!!)

Hvis du er feilernært, det vil si  i biokjemisk ubalanse er det lettere å bli avhengig av sukker, alkohol og narkotika. Rottestudier viser at sukkernarkomani gir abstinenser på lik linjer med morfin og nikotin. Det tar 12-18 måneder å gjenskape en biokjemisk balanse i hjernen. Selv om hjernen reparerer seg, blir normalpunktet laverer for hva man tåler og slik sett er man permanent skadet.

På Lille Måne Konferansen holdt Tone Glestad fra SEMSA (Senter for mat og sukkeravhengighet)  et utrolig bra foredrag om sukkeravhengighet. Der fikk jeg teori til empirien jeg selv har erfart på kroppen.
«Mange mener at sukkeravhengighet ikke kan sammenlignes med avhengighet til narkotika eller alkohol. Dette fordi de ytre konsekvensene er mer tydelige med disse stoffene. De indre konsekvensene derimot er usynlige for omverden. Disse er nøyaktig like store, og det er de indre konsekvensene som definerer avhengigheten.»
Les mer om sukkeravhengighet HER

Sukkeravhengighet har ingenting med blodsukker å gjøre. Et stabilt blodsukker er ikke nok til å holde meg symptomfri. Ketogen kost med lite meieriprodukter gjør susen. Dette er er ketogen ernæringsterapi i praksis.

Jul-  Hvordan skal det gå med jul? Følg med, følg med…..  
Red: Ups. Jeg oppdaget akkurat en liten hvit løgn : Sprekken begynte på flyet på vei hjem. Som Tone sa: «En ensom addict er i dårlig selskap.» Vi lyver for oss selv..
 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s