Halvfabrikatas inntog

Trodde du at lavkarbo kun er en trend? Til det er det altfor mange som merker helsefordelene av kostholdet. Tror du at lavkarbo er på vei ut? Da vil jeg si at matprodusentene ikke er enig med deg.

Mitt inntrykk er at det lanseres nye halvfabrikata rundt enhver sving om dagen. Mulig dette ikke er helt korrekt, men utvalget begynner ihvertfall å bli synlig. Det er jo lenge siden Sukrin og Sukrin melis kom i vanlige butikkhyller (Meny/Ica) Nå kommer «Easy Living» serien  til coop kjeden. Mølleren har brød og sjokoladekake. På vanlige butikker.

OBS OBS!  Easy Living serien har også lavkalori produkter. 


Denne baren her for eksempel inneholder først og fremst glukosesirup (Sukkersirup) så les på pakken før du kjøper.  Trykk på bildet for å lese innholdsfortegnelsen.

I Kristiansand sentrum er det nå minst to utsalg av ferdiglagde lavkarbobrød. (ekte lavkarbo brød i så måte. «Ekte» etter min standard vil si MAKS 5 gram karbo pr 100g brød)
«Søren Christensen» har lenge hatt salg av brød og knekkebrød, så for deg som bor i nærheten, men ikke har tid til å bake, så er disse ekte lavkarboprodukter:

 

7 thoughts on “Halvfabrikatas inntog

  1. hvorfor må det være så lite karb i brødet?
    et fedon lindberg brød på rema 1000 har ca 17g /hundre og det smaker ok. hvis en tar en tynn skive 20g og meierismør på til for eksempel kokt egg til frokost er det ikke mye karb og snakke om.

  2. Det blir likevel for mye for mange… og jeg hadde nok hatt store problemer med å begrense meg til EN tynn skive daglig… men det er meg 🙂

  3. Hei og takk for kommentarer 🙂

    Hvorfor skal det være lite karbo i brødet?
    Det er først og fremst fordi at når du lever lavkarbo skal karbohydratene du spiser i størst mulig grad komme fra grønnsaker.

    Så må du se dette i lys av DIN situasjon. Hvorfor lever du lavkarbo? Vil du ned i vekt? Er du ute etter helseeffekter? Har du mage/tarm problemer?
    Hvor følsom er du for karbohydrater?

    Mange opplever store helseforbedringer ved å legge om til lavkarbo. En viktig årsak til dette er at man kutter ut korn. Mange er sensitive for korn, samtidig som man slår et slag for en bedre fettsyrebalanse ved å kutte det ut.

    Ekte lavkarbobrød metter mer, har kort ingrediensliste og påvirker blodsukkeret ditt mindre, fordi Fedon sine brød inneholder både mel og gjær. Her ser du hva de inneholder:

    Fedons Grove lavkarbo brød:
    Vann, hvetemel, ertefiber, hvetegluten, avskallet soyabønner, gresskarkjerner, hvetekli, linfrø, solsikkekjerner, valnøtter, gjær, soyaprotein, erteprotein, rapsolje, surdeig (hvete), salt, alginat, fruktpektin (fortykningsmiddel), dekstrose.

    Fedon fullkorn brød:
    Vann, byggmel, sammalt rug, hvetegluten, høy amylose maisstivelse, soyaflak, solsikkekjerner (8%), linfrø, soyaprotein, gjær, olivenolje, sesamfrø, tørket surdeig, fruktose, salt, og johannesbrødkjernemel.

    Brødtrangen sitter i hodet, ikke i kroppen 🙂

  4. kan ikke se noe galt med «Søren Christensen» og «Drømmeplassen`s brød?
    bortsett fra at de er ganske like i innhold?
    Sånn karb messig er det jo bra,om man må ha brød?
    Å når det er så lite,så kan man vel unne seg ei skive?

    Har et annet spørsmål:
    teller man kalorier i et lavkarb kosthold,under ca 20 karbohydrater til dagen?

  5. Nei, det er ingenting galt med Drømmeplassen og Søren Christensen sine brød, det er derfor jeg har dratt de frem. Karbomessig er de bra.Har du sensitiv tarm derimot, kan det være en fordel å unngå selv disse.

    Å leve lavkarbo handler om prinsipper, ikke om å telle karbo. Å telle karbo er kun et hjelpemiddel for å holde oversikten for deg selv.
    Prinsippene er at du skal spise deg mett på ren naturlig mat som gir deg energi samtidig som kroppen produserer minst mulig insulin. Insulin er et hormon som regulerer blodsukkeret ditt,samtidig som det har en fettinnlagringsfunksjon.

    Å endre vaner er vanskelig og tar lang tid. Derfor kan det være lettere å kutte ut alt brød for å få de nye prinsippene lettere inn, og man sklir ikke så lett tilbake. I tillegg til at brødet ikke gir deg noe du trenger. Det blir en erstatning for ekte mat. Derfor kan man heller unngå det, hvis ikke den mentale prisen blir for høy for deg. Ta da på masse sunt pålegg, og tenk at det er pålegget som skal gi deg næringsstoffene du trenger.

    lavkarbokosthold er en paraply av ulike teorier og litt ulike anbefalinger. Noen operer med lavkarbo helt opp til 150 gram til dagen. Da er det «karboredusert».»Moderat karbo» kan ligge på ca 60-70 gram, mens streng lavkarbo gjerne ligger på under 30. Hvor du skal legge deg kommer an på hva som er helsetilstanden din, og aktivitetsnivå – Og hva du vil oppnå.

    Hvis du vil ned i vekt er den raskeste måten å sette kroppen over på fettforbrenning.Når du har fett som hovedenergikilde produserer kroppen svært lite insulin. Det gjør du ved å spise svært lite karbo. 10-20 gram. Når du tar bort karbo, må du legge til fett. Du trenger drivstoff.
    Legger du deg høyere på karbo må du balansere fettinntaket mer, og passe på at kaloriinntaket ikke blir for høyt.Det er kun med svært lite karbo i kosten at du kan spise så mye fett du vil uten å legge på deg.

    🙂 Linn

  6. Bare hyggelig det 🙂 Det kan være forvirrende..

    Det som jeg tilbyr på kursene mine, er at jeg hjelper til med å omsette disse prinsippene til praksis.
    Jeg gir litt teori om grunnmuren i et godt kosthold, og hjelper til med konkrete råd og tips for hvordan man kan flette endringene inn i sitt eget liv. De fleste som henvender seg til meg ønsker å gå ned i vekt, og mye av trikset er å lære seg hva man kan spise. Vi er jo vanedyr 😉
    All informasjonen finnes tilgjengelig på nett om dagen. Med mitt opplegg trenger man ikke bruke tid på å finne alt, og å finne ut hvem man bør høre på. Det er en enkel «slankeoppskrift», men med store variasjoner til hva man kan spise, og det er presist. Konkrete tips som vil påvirke helsen din. Ikke noe bla bla 😉

    Hvis man kun ønsker en rask vektnedgang er det jo mange pulverkurer på markedet som man kan velge. Fordelen med mitt opplegg er at man kan spise seg mett og jeg har mange gode forslag til kjempe god mat. I tillegg får man tett oppfølging og motivasjon selvsagt 🙂

    Når man spiser seg ned i vekt på mat man elsker kommer de gode livsstilsendringene gratis. Du går raskt ned i vekt, samtidig som du venner deg til å spise på en sunn måte. Helseeffektene sniker seg på, og plutselig finner du ut at det er lett å velge bort sjokoladen når det betyr at du slipper smerter i rygg og ledd ! Etter en pulverkur står man tilbake på null når den er ferdig, og veien tilbake til overvekt er veldig kort, fordi man da har brutt ned muskelmasse i tillegg, og dermed har ødelagt for forbrenningen.
    <3 lavkarbo ;)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s