Tilbake til ketogen hverdag

Påske. Dårlig samvittighet for søppelmat og snop for ungenes del. Det er for drøyt å si at den dårlige samvittigheten ble balansert av frukt og gøye aktiviteter, men jeg klamrer meg til halmstråene som kan settes på den andre siden av vektskålen. Også meg da. jeg tok meg visse friheter jeg også. Ikke de største utskeielsene, men nok til å bli påminnet om hvordan det er å være sukkerjunkie og at jeg sannsynligvis aldri kommer til å bli helt frisk. I ihvertfall ikke med det første. Jeg lengter tilbake til hverdagen!

Ferier og høytider er en tid hvor KOS er det som  står høyest i kurs. Ihvertfall hos meg som ikke er religiøst belastet.  Kos å gå tur,spise, trene, spise,lese, spise, leke, spise, spille,spise, se filmer, spise..

Men det er mulig jeg er preget av lidelsen min. Jeg ser jo at det finnes ulike måter å reise på hytta på. Du har dem som lever spartansk og enkelt, også har du meg. Som er livredd for å sulte ihjel. Eller ikke å ha noe å kose seg med, eller nok mat til ungene, eller nok mat i det hele tatt. Slikt blir det jobb av. Planlegging, handling, pakking, utarbeidelse av reserveløsninger (jeg vet jo at planer går i vasken på sannsynligvis flere områder, både med mat og aktiviteter. Da må man ha back up)-Og nødmat. Helse vennlig mat og søppelmat i skjønn disharmoni.

I praksis så det slik ut:

Dag 1:
Ankom hytte på ettermiddagen. Utegrilling av pølser. Servert med sukker (dvs pølsebrød, og desverre ikke de med ekstra fiber i en gang), ketchup og sprøløk. Svelges unna med farget, flytende kreft på boks (Aspartam. Pepsi max, en av mine laster) Kjøttdeig klemt ut til burger. En unge her og en unge der…eh hvor??ingen umiddelbare farer i sikte, ungene leker fint. Grilling ja..!Stekte burgeren der pølsa lå, så hele burgeren var skjemt at pølsesmak. Amatørgriller, jadda.

Kveldsmat: Havregryn og biola til ungene. Lavkarbokonfekt til mor. Sukker til barn ispedd potetstivelse og  salt,fett. ( potetskruer)

Dag 2:

  • Frokost: Ungene elsker rundstykker. Forståelig nok. Nugatti (Jeg med gråten i halsen kun presset vekk av eggerøre som ungene nektet å røre) Makrell i tomat (yess…) og H melk.
  • Lunsj: Risgrøt med sukker  (Med Sukrin til meg)
  • Middag: Hjemmelagd pizza (naaam. Oppblåst til 1000, men det var verd det :p )
  • Kvelds: Brød til barn. Godteri….
  • Vin til meg.. og litt sjokolade…og litt chips….

Dag 3
Vel….you see the picture…

Fornemmelsen av å kveles i rutiner som middagslaging (og det på tross av at jeg liker å lage mat) er nå glemt og jeg gleder meg til å komme tilbake til hverdagen. Det har blitt lettere og lettere å korte ned utskeielses periodene etter som tiden har gått heldigvis. Det er veldig befriende å være på fett forbrenning, og fantastisk å slippe blodsukker svingninger. I starten av kostomleggingen kunne det ta opptil 1-2 uker å komme meg skikkelig i gang igjen. Nå er det som regel stopp etter to dager.

Hvordan kommer jeg raskest mulig tilbake i hakk?
Trikset mitt er å spise mye fett men ganske små porsjoner. Hvis jeg spiser for lite eller for magert får jeg lavt blodsukker og veien til munnen blir altfor kort. Jeg prøver også å ikke spise for mye. Jeg vil jo brenne mest mulig av sukkeret jeg har i omløp uten at fettet jeg har spist blir lagret. På mitt beste tar det meg 1 dag å komme tilbake i ketose, da har utskeielsen vært ganske liten eller jeg har trimmet kraftig. Etter påske kosen tar det halvannen til to. Jeg opplever gjerne at jeg er litt tung i hodet og trenger ekstra vann da man mister vannet som har bundet seg i kroppen de siste dagene. Hvis jeg blir kvalm har jeg spist for lite fett.

Dag 1:

  • Frokost: Kaffe med cocosa og fløte. Denne zipper jeg til utover formiddagen
  • Lunsj: Smeltet ost på en asjett. Spiser med skje
  • Middag: lammekjøtt med brokkli og indisk saus.
  • Kvelds: Lavkarbokonfekt, 3 biter

Dag 2:

  • Frokost: Iskaffe med 2 ss cocosa i tilelgg
  • 1 krus kaffe med fløte dæsj
  • Lunsj: Middagsrester fra i går.
  • 3 biter lavkarbokonfekt
  • Middag: 1 burrito (med Mama Lupes tortilla lefse)
  • Kvelds: 3 biter lavkarbokofekt

Ketose!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s